Goggen (2005-2011)

Goggen var i Moss Undervannsklubbs eie fra 2005-2011

Tekniske spesifikasjoner for Goggen, LMIF

Goggen under slippsetting i 2010

  • Kallesignal LMIF (Lima Mike India Foxtrot)
  • Navn Goggen (tidl. Bejuwha)
  • Hjemsted Horten
  • Registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR)
  • Byggested Drammens Jernstøberi & Mek. Verksted, byggenummer 23 (den siste)
  • Byggenasjon Norge
  • Byggeår 1908
  • Byggemateriale Stål
  • Lengde 14.500 meter
  • Største lengde 15.410 meter
  • Bredde 3.690 meter
  • Dybde 1.860 meter
  • Bruttotonnasje 23.330
  • Nettotonnasje 6.640

Bruttotonnasje er det totale volum av alle rom i skipet. Nettotonnasje fremkommer ved å trekke fra de fradragsberettigede rom, dvs. maskinrom, mannskapsrom, styrehus m.m. Tonn-betegnelsen er litt misvisende da 1 registertonn egentlig betyr 100 kubikkfot. Dødvekt er lasteevne i tonn (vekt) inkl. bunkers, vann m.m.

(Kilde: Aschehoug og Gyldendals Store Norske Leksikon, 2. utg., Oslo 1992, se skipsmåling).

Historikk

  •  1907 D/S Krogstad – Drammen Bygget på Drammen Jernstøberi og mek. værksted som byggenr. 23, levert til Krogstad Cellulosefabrik
  • 1908 D/S Gilhus – Drammen Levert fra verftet og solgt til Oplandsbruket (omdøpt)
  • 1924 D/S Reier – Drammen Solgt til Einar Tøgern (omdøpt)
  • 1940 D/S Reier – Drammen Solgt til A/S Transport
  • 1964 M/S Reier – Drammen Ombygd til motordrift
  • 19?? V-11-HS Solgt til Birger Sørensen, ombygd til reketråler
  • 19?? M/S Bejuwha – Solgt til A/S Veidekke, ny GM dieselmotor
  • 1972 M/S Bejuwha- Oppmålt til 23.300 bruttotonn
  • 1983 M/S Bejuwha – Solgt til S.Å.Lorentzen og O.Iversen
  • 1989 M/S Syver II – Drøbak Solgt til Ole Jørgen Syvertsen
  • 1991 M/S Bejuwha – Horten Solgt til Arnulf Haugland
  • 2001 M/S Goggen – Fredrikstad (Horten?) Solgt til Steinar Aagaard
  • 2002 M/S Goggen – Fredrikstad (Horten?) Solgt til Torkil Amundsen og Ståle Andre Jensen
  • 2004 M/S Goggen – Fredrikstad (Horten?) Solgt til Osvald Hebnes
  • 2005 M/S Goggen – Horten Erhvervet av Moss Undervannsklubb 19.juli 2005 for 105.000,-. All innredning fjernet og oppgradert. Motoren byttet, og propellen justert. Propellen hadde for stor stigning, slik at motoren aldri kom over 850rpm med propellen innkoblet.
  • 2007 M/S Goggen – Horten Skuteside og skansekledning sandblåst og malt med maling fra International. Følgende maling er brukt: Intertuf, Intergard og Interthane.
  • 2010 M/S Goggen – Horten Renset og påført ny maling under vannlinjen, totalt 4 lag (Intertuf, Intergar, Intersmooth og Intersmooth. Nye anoder sveiset på.
  • 2011 M/S Goggen – Horten Overført til Kent Tovås i bytte mot en MOB båt.

«Jernstøberiets båter»

Tangen og Åskollen Historielag har gitt ut boken «Jernstøberiets båter». Boken inneholder historien om de 23 båtene som ble bygd ved A/S Drammens Jernstøberi & mekaniske Værksted. Boken er skrevet av: Stein Gulli, Terje Larsen, Ragnar Andersen, Nils Aksnes og Espen Frøysland. Mye av informasjonen på denne siden er hentet herfra.