Goggen var i Moss Undervannsklubbs eie fra 2005-2011
Tekniske spesifikasjoner for Goggen, LMIF
- Kallesignal LMIF (Lima Mike India Foxtrot)
- Navn Goggen (tidl. Bejuwha)
- Hjemsted Horten
- Registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR)
- Byggested Drammens Jernstøberi & Mek. Verksted, byggenummer 23 (den siste)
- Byggenasjon Norge
- Byggeår 1908
- Byggemateriale Stål
- Lengde 14.500 meter
- Største lengde 15.410 meter
- Bredde 3.690 meter
- Dybde 1.860 meter
- Bruttotonnasje 23.330
- Nettotonnasje 6.640
Bruttotonnasje er det totale volum av alle rom i skipet. Nettotonnasje fremkommer ved å trekke fra de fradragsberettigede rom, dvs. maskinrom, mannskapsrom, styrehus m.m. Tonn-betegnelsen er litt misvisende da 1 registertonn egentlig betyr 100 kubikkfot. Dødvekt er lasteevne i tonn (vekt) inkl. bunkers, vann m.m.
(Kilde: Aschehoug og Gyldendals Store Norske Leksikon, 2. utg., Oslo 1992, se skipsmåling).
Historikk
- 1907 D/S Krogstad – Drammen Bygget på Drammen Jernstøberi og mek. værksted som byggenr. 23, levert til Krogstad Cellulosefabrik
- 1908 D/S Gilhus – Drammen Levert fra verftet og solgt til Oplandsbruket (omdøpt)
- 1924 D/S Reier – Drammen Solgt til Einar Tøgern (omdøpt)
- 1940 D/S Reier – Drammen Solgt til A/S Transport
- 1964 M/S Reier – Drammen Ombygd til motordrift
- 19?? V-11-HS Solgt til Birger Sørensen, ombygd til reketråler
- 19?? M/S Bejuwha – Solgt til A/S Veidekke, ny GM dieselmotor
- 1972 M/S Bejuwha- Oppmålt til 23.300 bruttotonn
- 1983 M/S Bejuwha – Solgt til S.Å.Lorentzen og O.Iversen
- 1989 M/S Syver II – Drøbak Solgt til Ole Jørgen Syvertsen
- 1991 M/S Bejuwha – Horten Solgt til Arnulf Haugland
- 2001 M/S Goggen – Fredrikstad (Horten?) Solgt til Steinar Aagaard
- 2002 M/S Goggen – Fredrikstad (Horten?) Solgt til Torkil Amundsen og Ståle Andre Jensen
- 2004 M/S Goggen – Fredrikstad (Horten?) Solgt til Osvald Hebnes
- 2005 M/S Goggen – Horten Erhvervet av Moss Undervannsklubb 19.juli 2005 for 105.000,-. All innredning fjernet og oppgradert. Motoren byttet, og propellen justert. Propellen hadde for stor stigning, slik at motoren aldri kom over 850rpm med propellen innkoblet.
- 2007 M/S Goggen – Horten Skuteside og skansekledning sandblåst og malt med maling fra International. Følgende maling er brukt: Intertuf, Intergard og Interthane.
- 2010 M/S Goggen – Horten Renset og påført ny maling under vannlinjen, totalt 4 lag (Intertuf, Intergar, Intersmooth og Intersmooth. Nye anoder sveiset på.
- 2011 M/S Goggen – Horten Overført til Kent Tovås i bytte mot en MOB båt.
«Jernstøberiets båter»
Tangen og Åskollen Historielag har gitt ut boken «Jernstøberiets båter». Boken inneholder historien om de 23 båtene som ble bygd ved A/S Drammens Jernstøberi & mekaniske Værksted. Boken er skrevet av: Stein Gulli, Terje Larsen, Ragnar Andersen, Nils Aksnes og Espen Frøysland. Mye av informasjonen på denne siden er hentet herfra.